czwartek, 11 lipca 2013

Hortensjowe drzewko, czyli hortensja bukietowa w formie piennej

Drzewko z hortensji bukietowej? Dlaczego nie.  :-)



Można samemu wyhodować sobie takie drzewko, tylko potrzeba na to trochę czasu i cierpliwości.  Wiem, że są w sprzedaży takie właśnie drzewka  hortensji, ale trochę kosztują. Na dodatek są reklamowane jako szczepione na pniu. Niestety nie jest to zgodne z prawdą. Nie słyszałam nigdy o szczepieniu hortensji. Widziałam natomiast kilka takich oferowanych  do sprzedaży drzewek i wszystkie były prowadzone na własnym pniu. Żadna nie była szczepiona. 
Do prowadzenie drzewka wybieramy najsilniejszy pęd, resztę pędów wycinamy lub wyłamujemy. Pęd przywiązujemy do palika, obrywamy z niego wszystkie dolne przyrosty. W następnym roku powtarzamy te zabiegi, czyli obrywamy wszystkie przyrosty na tym pędzie, zostawiamy tylko górny pąk,  z którego  pęd będzie rósł w górę. Jeśli osiągniemy satysfakcjonującą nas wysokość tego pędu,  wtedy ścinamy mu wierzchołek i pozwalamy na tworzenie się korony drzewka.  W następnych latach pozostaje już tylko formowanie korony.

Każdą odmianę hortensji bukietowych można prowadzić w ten sposób.

Ja mam dwie odmiany prowadzone w formie drzewek. Jedna to 'Unique', druga 'Tardiva'.

Tak wyglądają  moje trzyletnie drzewka.


                                     Odmiana 'Tardiva'


                                     Odmiana 'Unique'


 


                                                    Hortensjowe drzewka  razem.
                                                          Tak wyglądają obecnie



2013-08-04 
 
   'Tardiva'
 

                                                                 'Unique'

 
2013-08-20
 
'Unique'
 
 
                                                                     
                                                                   'Tardiva'

 

 

                                                              Sezon 2014


Kolejne drzewko, to odmiana 'Vera'. W zeszłym roku miała jeden pęd i postanowiłam formować go na drzewko.   
Jeszcze ze dwa lata i będzie pięknym "hortensjowym drzewkiem". :-))  Obecnie tak wygląda.

                                                          2014.05.22

                                                           Odmiana 'Vera'


 


 
Odmiana 'Vera' w formie drzewka,  zaczyna kwitnienie  .
2014-08-10
 
 
Tardiva
 
 
Unique

 

 

6 komentarzy:

  1. Bożenko ośmielona Twymi efektami wyhodowania hortensjowego drzewka skusiłam się i ja. Z własnych sadzonek najprościej bo od początku można kierować wzrostem wg zamierzonego celu.
    Poświęciłam na doświadczenia 3 różne odmiany ... i w tym roku wszystkie 3 kwitną.
    Cały czas chodzi mi po głowie trochę inne cięcie aby kwiaty były na krótszych pędach - czy to jest możliwe ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Krysia- można ciąć pędy wczesną wiosną i w maju, wtedy będą krótsze. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, z jaką odmianą mamy do czynienia, czy kwitnie wcześnie, czy też później. Odmiany, które kwitną późno, można ciąć nawet na początku czerwcu i też zdążą zakwitnąć. A wyhodowanie własnego drzewka z hortensji, wcale nie jest trudne. Prawda? :-))

    OdpowiedzUsuń
  3. Bożenko - ja też próbuje z drzewkami - jedno z Early Sensation - pojedyńcze - już 2letnie- 2 razy kwitło, i 2 wyprowadzone z dużego krzewu - jakby 2 piętro -nn i w tym roku przesadziłam Zieloną Gwiazdkę - przycięta nisko - jedna gałązka oszczędzona będzie drzewko -1,5m

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanie, a co gdy ten główny pęd zawinił a nie osiągnie wymaganej wysokości? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Trzeba go zmotywować, żeby jeszcze trochę urósł, czyli dokarmić. Jeśli się rozgałęził lub zakwitł, to należy zostawić tylko jeden boczny odrost. Przywiązać go do palika, żeby się prostował i rósł w górę. W przyszłości pień nie będzie idealnie prosty, ale będzie wyższy. :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję bardzo. Teraz wiem jak formować hortęsje tak chciałam zrobić drzewko.Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń

Poszukiwane

Lista poszukiwanych hortensji:

Te hortensje chciałabym zdobyć. Mogę kupić lub się wymienić. Jeśli ktoś ma odmiany z poniższej listy, bardzo proszę o kontakt.



Hydrangea paniculata 'Meehan'

Hydrangea paniculata 'National Arboretum

Hydrangea paniculata 'White Lace'

Hydrangea paniculata 'White Tiara'















Archiwum bloga